Friday 8 May 2015

Diken Diken Kirpi Teması

Bir süredir "İnatçı Kirpi Mina" hayatımızda. İlk defa yurtdışındayken haberdar olduğumuz serinin kitaplarından biri bu kirpi, böyle bir blog okuduğunuza göre bu kitaptan da mutlaka haberdarsınızdır. Basılır basılmaz bir kitap serisinin hele de bir çocuk kitabı serisinin bu kadar popüler olmasına şaşırmıştım, o yüzden de Türkiye'ye gelip okumayı iple çektim. Kitap serisinin tanıtımının çok iyi yapıldığı kesin, bir anda tüm annelerin diline dolandı, instagramda önerilen kitaplar listesinde zirveyi zorladı, hatta tüm blogger anneler tam destek verdi.




Gelince seriden aldığımız ilk kitap Mina oldu. Tamamen tesadüfi bir seçim. Kitap çok keyifli, komik ve yaratıcı. Ben okumayı seviyorum, Dilay'da dinlemeyi seviyor. Özellikle "tuttukları gibi Mina'yı kollarından bacaklarından..." diye başlayan cümleler favorim. Herkese tavsiye ederim. Tek sıkıntım Mina isminin okunuşu :)

Kirpi kitabının hevesiyle gidip Öfkeli Örümcek Rıza'yı ve Korkak Kuş Sema'yı da aldım. Üzülerek söylüyorum ama her ikisinden de aynı tadı alamadık. Almadan önce sayfalara göz gezdirmek yerine okusaydım muhtemelen kitaplığımızda olmayacaklardı. Yine de serinin diğer kitaplarına karşı bir önyargım yok, hala merak ediyorum ama almadan önce okumaya da niyetliyim.

Konumuzun Leyla Fonten'den öyküler olmadığını biliyorum, çocuk kitabı okumayı seven biri olarak sadece fikrimi söylemeden edemedim.

Bu kitabı okuduktan sonra kirpili oyunlar bulalım diye düşünmeye başlamıştım. Aslında o kadar uzun lafın nedeni, kirpi temasının nerden çıktığını söylemek içindi. Ama olur da bu temada oyun grubu yapmaya karar verirseniz Mina'yı okuyarak başlamak gayet keyifli olacaktır.

Diğer yandan uzun zamandır internette çatal ile yapılan resimler görüyordum, kirpili olanını da biz yapalım dedim.

Bu tema için çatalla resim boyayalım bir de kilosu beş lira olmuş patatesle kirpi yapalım dedim ama dikenli olması dışında kirpi nasıl bir hayvandır benim bile bir fikrim yoktu, şimdi detaylıca öğrendim. Bu detaylar Dilay için erken olsa da benim için geç bile sayılır aslında :)

Son oyun yeni öğrendiklerimden ortaya çıktı. Kirpiler yuvalarını yapmak için yapraklar veya yosun kullanıyorlarmış. Bu yaprakları dikenleriyle toplayabilmek için de üstlerinde yuvarlanıyorlarmış. Yani dikenlerle yaprak taşıyıp yuva yapmak bu temanın ideal oyunu oldu.

Süre: 40 dakika
Dağınıklık: 6

Malzemeler:

Çatal
Boya
Kirpi resmi
Yaprak
Yapıştırıcı
Patates
Kürdan

1- İnternetten bulduğunuz bir kirpi resmini çatalla boyayabilirsiniz. Birkaç küçük kirpi denemesinden sonra çatalla boyayabilmek için kirpinin büyük olması gerektiğini farkedip şunu tercih ettik:


Çatalı parmak boyalarına batırıp kağıda bastırıyorsunuz. Biz başta kahverengi ile boyayacaktık ancak daha sonra partiye giden kirpi yapmaya karar verince rengarenk dikenlerimiz oldu. 


Okul dönüşü topladığımız yapraklardan bir kısmını da resme yapıştırdık.

2- Kirpi yapmak için de patatesi tercih ettim, aslında patatesin rengi cazip geldi ama kilosunun beş lira olduğu bir dönemde yanlış malzeme seçmiş olabilirim. Patatesin bir ucunu kirpinin yüzü olacağı için soydum. Ben bir küçük bir de büyük patates tercih ettim, böylece herkes kendi patatesiyle meşgul ve mutlu olabilirdi. Patateslere kürdanları batırarak dikenlerini yapmış olduk. Patates biraz sert olsa da batırmak sorun olmuyor ama daha yumuşak meyveler de tercih edebilirsiniz. İnternette armutlu bir tane de görmüştüm.

Biz kürdanları doğrudan patatese batırdık ancak kürdanların bir tarafları kesilip kütleştirilirse, sivri  tarafı patatese sokarken diğer tarafın minik parmağa batıp acıtma riski azalır. 

Son olarak göz ve ağız yaparak kirpileri tamamladık. 


3- Son oyunda kirpileriniz için yapraktan yuva hazırlayabilirsiniz. Biz dışardan topladığımız yaprakları bir köşeye koyduk. Kirpilerimizi bu yaprakların yanına yürütüp her seferinde birkaç yaprağı kirpilerin dikenlerine geçirdik. 

Daha önceden kesmediğim kürdanları, yaprakları takmaya çalışırken eline batmasın diye kesip oyunu öyle oynamaya başladık. 

Kirpiler yaprakları dikenleriyle toplayıp iki üç karış ileride belirlediğimiz yere taşıdılar ve dikenlerinden çıkararak yuvalarını yaptılar. Sonra da keyifle yuvalarına yerleştiler.



Tüm yaprakları taşımak için dört beş tur atmaları gerekti.



Bu yaprak taşıma oyununda, Dilay tablette oynadığı bir oyunun melodisini mırıldandı durdu. Adı Pepi Tree. Bu oyunun bir bölümünde alttaki resimde gördüğünüz kirpi var. Tırtıl, sincap, köstebek, baykuş gibi başka hayvanlar da var. Kirpili bölümde bazı bitkileri sulayıp büyütüyor ve yenebilecek olanları kirpiye yedirirken yenmeyecek olanları kirpinin dikenlerine takıyorsunuz.


Çocuğunuzun tablet yasağı yoksa bu oyunu da tavsiye ederim :)













2 comments: